ERASMUS+ TEAM W HERZOGENAURACH (NIEMCY)

Dzielimy się z wami krótką relacją z pobytu w Bawarii w powiecie Erlangen-Höchstadt:

Po wylądowaniu w Norymberdze (Nürnberg-Airport) udaliśmy się busem do miejscowości Herzogenaurach. Tam czekali na nas zaprzyjaźnieni partnerzy ze szkoły „Mittelschule Herzogenaurach” wraz z dyrektorem i  rodzicami. Nasze uczennice zostały zabrane przez rodzinę goszczącą tzw. „hostfamily”. Następnego dnia wszyscy spotkaliśmy się w szkole, gdzie zostaliśmy serdecznie przywitani i oprowadzeni po budynku szkoły. Niesamowite wrażenie wywarła szkoła wyposażona w nowoczesny sprzęt multimedialny, windy i  pracownie. Wrażenie robiły także przeszklone sale lekcyjne i bardzo przestrzenne korytarze, które podczas przerw międzylekcyjnych były ciche. Każdego dnia mieliśmy do wykonania zadanie, zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Podczas warsztatów przedstawiono nam system szkolnictwa w Niemczech, funkcjonowanie doradztwa zawodowego ”job centre” oraz coachingu. Następnie każda z delegacji prezentowała system szkolnictwa swojego kraju. Zwracano uwagę na podobieństwa i różnice. Prezentowano wynik ankiet przeprowadzonych w swoim regionie wśród przedsiębiorców tam działających. Wyniki ankiet będą przydatne do dalszej pracy w zakresie orientacji zawodowej. W odniesieniu do tytułu realizowanego  projektu „Edukacja@ekonomia@ręka w rękę”, podkreślono niejednokrotnie istotę współpracy szkół z instytucjami. Pracowano nad tzw. „Roadmap of carrer orientation”. Uczniowie z krajów partnerskich pracowali wspólnie nad projektem „an insect hotel”. Praca wymagała umiejętności planowania, projektowania oraz współpracy w grupie międzynarodowej. To doskonale ćwiczenie umiejętności językowych i pokonanie wszelkich obaw. Prace uczniów znalazły miejsce przy budynku szkoły i stanowią świetną ozdobę a zarazem pamiątkę międzynarodowej współpracy. Uczniowie mieszkając u rodzin niemieckich mieli możliwość poznania pewnych zasad, nawyków oraz typowego życia dnia codziennego. Dojeżdżając codziennie do szkoły autobusem szkolnym czy też biorąc udział w zajęciach lekcyjnych. Podczas pobytu w Niemczech oprócz warsztatów i wykładów był czas przeznaczony na zwiedzanie okolicy i jej zabytków, historii oraz zwyczajów mieszkańców.

W Herzogenaurach siedziby mają największe firmy jak PUMA, ADIDAS. Poznaliśmy ich historię założenia i mieliśmy okazję do nich zaglądnąć. Odbyło się spotkanie z burmistrzem Herzogenaurach, gdzie mieliśmy możliwość bycia na sali obrad i obejrzeć ciekawą prezentację multimedialną. Zwiedzaliśmy centrum miasta oraz byliśmy w Norymberdze. (niem. Nürnberg– miasto na prawach powiatu w Niemczech, w kraju związkowym Bawaria, w rejencji Środkowa Frankonia, siedziba Planungsregion Nürnberg. Położone nad rzeką Pegnitz (nieco powyżej jej ujścia do rzeki Regnitz), gospodarcza i kulturalna stolica Frankonii, drugie co do wielkości miasto w Bawarii). Ponad miastem góruje zamek – monumentalny kompleks trzech budowli, składający się z zamku cesarskiego (Kaiserburg) zamku burgrabiego (Burggrafenburg) i zamku miejskiego (Stadtburg). Miasto otaczają zachowane częściowo obwarowania, z kilkoma basztami. Przy rynku staromiejskim (Hauptmarkt) wznosi się renesansowy ratusz z XIV–XVII w. Obok – „Schöner Brunnen” – późnogotycka studnia w kształcie wieży – wysoka na 19 m z licznymi figurami m.in. Marii, apostołów i proroków. W pobliżu znajdują się dwie gotyckie świątynie – kościół Św. Sebalda, budowany w latach 1230–1273, z XV-wiecznym nagrobkiem patrona świątyni, licznymi zabytkami rzeźby, wśród nich kilka dzieł Wita Stwosza – m.in. krucyfiks Wickla oraz kościół Najświętszej Marii Panny (Frauenkirche). Do dzisiaj mamy miłe wspomnienia z pobytu i kilkanaście zdjęć, którymi chcemy się z Wami podzielić.

ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA GALERII:

WIR LADEN SIE HERZLICH EIN!!!