KLASA 8 B W SANDOMIERZU

Ani to brylant, ni talizman wschodu
Ni krwawe ślady tatarskiej ofiary.
Jest to szacowna relikwia narodu,
Z której się chełpi nasz Sandomierz stary.

Autor: Apolinary Knothe, „Rękawiczka Królowej Jadwigi”

Na zakończenie klasy/szkoły udaliśmy się na wycieczkę do Sandomierza pod opieką wychowawcy i p. A. Koterba. W czasie  jednego dnia zwiedziliśmy to piękne, malownicze miasto położone na lewym brzegu Wisły, które słynie z  wielu atrakcji turystycznych. Pani przewodnik zabrała nas na wzgórze z którego oglądaliśmy panoramę miasta i poznaliśmy jego nazwę i historię. Potem ruszyliśmy w kolejne punkty na trasie, które przybliżały nam wydarzenia i potwierdzały je wykopaliskami, tzw. „małymi skarbami” znalezionymi w sandomierskiej ziemi. Rynek wywarł ogromne wrażenie, piękne uliczki, kwiaty, zabytkowe kamienice, fontanna, pomniki. Mieliśmy możliwość przejścia trasą podziemną, następnie Brama Opatowska, rzeźby słynnych artystów, nie zabrakło także „Świata Ojca Mateusza”, muzeum, figur woskowych aktorów ze słynnego serialu. Przechodziliśmy przez słynne Ucho Igielne  Sandomierza, które prowadzi przez wąwóz  lessowy do kościoła Św. Jakuba. Przejście to dawniej służyło do komunikowania się ze sobą braci z dwóch klasztorów dominikańskich. Dzisiaj przejście stanowi zabytek a legenda mówi, że przechodząc przez nie należy wypowiedzieć życzenie i się spełni, nic dziwnego, że turyści tak licznie łapią się za ucho/uszy w tym miejscu. Dowiedzieliśmy się, że to właśnie w Sandomierzu występuje  najszlachetniejsza odmiana krzemienia pasiastego jako jedynego miejsca na świecie. Tutaj powstała pierwsza biżuteria z krzemieniem pasiastym, który stał się nie tylko symbolem tego miejsca ale także hasła „kamień optymizmu”. Kolejnym punktem zwiedzania była Zbrojownia Rycerska w której mieliśmy lekcję historii z autentycznymi rekwizytami, kilku z nas wzięło udział w prezentacji zbroi i broni z dawnych czasów a odważni mogli doświadczyć jak wymierzano kary i jakie narzędzia temu służyły: maski, kajdany, dyby, klatki itp. Po wspólnym obiedzie  w jednej z sandomierskich restauracji udaliśmy się na rejs statkiem po Wiśle. Była to chwila wytchnienia a także zebranie siły na kolejny punkt naszego zwiedzania. Tym razem  pojechaliśmy busem do oddalonego o kilka kilometrów rezerwatu „Pieprzowe Góry”.  Przewodnik przybliżył nam ich historię a my mogliśmy po nich spacerować. Po całym dniu ruszyliśmy w drogę powrotną podczas której zatrzymaliśmy się jeszcze na krótki odpoczynek i posiłek. W czasie jazdy dopisywały nam humory a głośna muza sprawiła, że czas przejazdu się nie dłużył. Pogoda w tym dniu również dopisała, było ciepło i słonecznie.

Dziękujemy i zapraszamy na krótką fotorelację: