INNOWACJA PEDAGOGICZNA
W terminie 01.10.2022 – 31.05.2023 przeprowadzono innowację pedagogiczną pt. „Historia i kultura Pienin. Zajęcia w oparciu o autorskie opowiadania i legendy wydane w książce Pienińska czytanka”, pod red. Anny Mlekodaj. Adresatami innowacji byli uczniowie Szkoły Podstawowej w Niedzicy. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć bibliotecznych. Miała ona na celu poznanie kultury regionalnej Pienin, ze szczególnym uwzględnieniem języka gwarowego, z wykorzystaniem autorskich opowiadań. Zmotywowano uczniów do analizy i porównania gwary spiskiej i pienińskiej. Innowacja jest odpowiedzią na zainteresowania regionalne wśród uczniów. Na podstawie wieloletnich obserwacji w szkole zauważono, że uczniom brakuje wymiany regionalnej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba zbliżenia obu kultur. Miała ona na celu zaprezentowanie korzyści płynących z poznania i zbliżenia kultur Spisza i Pienin.
Metody i formy:
– praca z tekstem „Pienińska czytanka”,
– praca ze słownikiem gwary Sromowiec Niżnych,
– porównanie języka gwarowego Pienin i Spisza,
– warsztaty,
– wycieczka,
– praca indywidualna,
– praca w grupie.
W celu uzyskania informacji zwrotnej, zgodnie z założeniami, przeprowadzono rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami. Szczegółowe przeprowadzenie tychże rozmów pozwoliło ocenić stopień osiągnięcia zamierzonych celów. Działania te pomogły wyciągnąć wnioski do dalszej pracy, bowiem podjęto decyzję o kontynuacji innowacji. W przyszłych latach planuje się uwzględnić niektóre pomysły uczniów, którzy wypowiedzieli się pisemnie na temat zbliżenia kultury Spisza i Pienin. Ponadto wzbogaci się program wycieczki innowacyjnej o inne miejscowości z regionu Pienin. Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że innowacja podniosła jakość pracy nauczyciela oraz szkoły, wpływając na kreowanie pozytywnego jej wizerunku w środowisku.
Efekty:
- wzrost zainteresowania kulturą Pienin,
- integracja kultur Spisza i Pienin,
- pogłębienie wiedzy na temat języka gwarowego i doskonalenie umiejętności przekładania tekstu pienińskiego na język ogólnopolski i gwarę spiską,
- poznanie zarysu historii i kultury Sromowiec Niżnych,
- poznanie legendy o św. Kindze,
- poznanie historii i kultury zabytkowego kościółka św. Katarzyny w Sromowcach Niżnych,
- wzbudzenie zainteresowania galerią sztuki pienińskiej w wykonaniu dzieci i młodzieży,
- zwiedzenie izby flisactwa i izby regionalnej w Szkole Podstawowej oraz Pawilonie Pienińskiego Parku Narodowego w Sromowcach Niżnych,
- wzrost zainteresowania strojem górali pienińskich,
- zwiedzenie przystani flisackiej i poznanie pracy flisaka,
- poznanie najważniejszych nazw górskich,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Na koniec pragnę podziękować Radzie Rodziców za wsparcie finansowe wycieczki zorganizowanej w ramach innowacji pedagogicznej.
Dorota Sowa
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna Innowacja pedagogiczna