INNOWACJA PEDAGOGICZNA

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

W terminie 01.10.2022 – 31.05.2023 przeprowadzono innowację pedagogiczną pt. „Historia i kultura Pienin. Zajęcia w oparciu o autorskie opowiadania i legendy wydane w książce Pienińska czytanka”, pod red. Anny Mlekodaj. Adresatami innowacji byli uczniowie Szkoły Podstawowej w Niedzicy. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć bibliotecznych. Miała ona na celu poznanie kultury regionalnej Pienin, ze szczególnym uwzględnieniem języka gwarowego, z wykorzystaniem autorskich opowiadań. Zmotywowano uczniów do analizy i porównania gwary spiskiej i pienińskiej. Innowacja jest odpowiedzią na zainteresowania regionalne wśród uczniów. Na podstawie wieloletnich obserwacji w szkole zauważono, że uczniom brakuje wymiany regionalnej. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba zbliżenia obu kultur. Miała ona na celu zaprezentowanie korzyści płynących z poznania i zbliżenia kultur Spisza i Pienin.

Metody i formy:

– praca z tekstem „Pienińska czytanka”,

– praca ze słownikiem gwary Sromowiec Niżnych,

– porównanie języka gwarowego Pienin i Spisza,

– warsztaty,

– wycieczka,

– praca indywidualna,

– praca w grupie.

W celu uzyskania informacji zwrotnej, zgodnie z założeniami, przeprowadzono rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami. Szczegółowe przeprowadzenie tychże rozmów pozwoliło ocenić stopień osiągnięcia zamierzonych celów. Działania te pomogły wyciągnąć wnioski do dalszej pracy, bowiem podjęto decyzję o kontynuacji innowacji. W przyszłych latach planuje się uwzględnić niektóre pomysły uczniów, którzy wypowiedzieli się pisemnie na temat zbliżenia kultury Spisza i Pienin. Ponadto wzbogaci się program wycieczki innowacyjnej o inne miejscowości z regionu Pienin. Przeprowadzona ewaluacja wykazała, że innowacja podniosła jakość pracy nauczyciela oraz szkoły, wpływając na kreowanie pozytywnego jej wizerunku w środowisku.

Efekty:

  • wzrost zainteresowania kulturą Pienin,
  • integracja kultur Spisza i Pienin,
  • pogłębienie wiedzy na temat języka gwarowego i doskonalenie umiejętności przekładania tekstu pienińskiego na język ogólnopolski i gwarę spiską,
  • poznanie zarysu historii i kultury Sromowiec Niżnych,
  • poznanie legendy o św. Kindze,
  • poznanie historii i kultury zabytkowego kościółka św. Katarzyny w Sromowcach Niżnych,
  • wzbudzenie zainteresowania galerią sztuki pienińskiej w wykonaniu dzieci i młodzieży,
  • zwiedzenie izby flisactwa i izby regionalnej w Szkole Podstawowej oraz Pawilonie Pienińskiego Parku Narodowego w Sromowcach Niżnych,
  • wzrost zainteresowania strojem górali pienińskich,
  • zwiedzenie przystani flisackiej i poznanie pracy flisaka,
  • poznanie najważniejszych nazw górskich,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym.

Na koniec pragnę podziękować Radzie Rodziców za wsparcie finansowe wycieczki zorganizowanej w ramach innowacji pedagogicznej.

Dorota Sowa

Skip to content